Tectyl

Tectyl er verdens eldste og største produsent av antirust-middel, og blir produsert av Valvoline Oil. Produktene blir hele tiden videreutviklet ved Valvoline Oils laboratorier i USA og Nederland med hensyn til antirusteffekt, slitestyrke og miljø.


Understellsbehandling
Ingen antirustbehandling er evigvarende, en understellsbehandling må gjentas hvert 3-5 år. De fleste bilimportører er enige om at bilene trenger ekstra understellsbehandling.
Under kjøring vil det alltid komme småskader og slitasje fra steinsprut på bilens understell. I disse "småskadene" vil rust raskt kunne utvikle seg pga. luftforurensing, fuktighet, og ikke minst veisalt. Saltforbruket har fordoblet seg de siste 5 årene på Norske veier.
I dag brukes det ca. 3 kilo salt per kvadratmeter saltet vei hver eneste vinter.


Tectylbehandling
En god tectylbehandling vil hindre at det kommer skader, og at fuktighet slipper til. Det er viktig at man også beskytter bilens hulrom, så unngår man rust også her.
Den første tectylbehandling bør taes så tidlig som mulig. Uansett hvor god understellsbehandling den har fått fra fabrikken, så vil vi kunne gi bilen din bedre beskyttelse.

En antirustbehandling hos oss tar 3 dager.
- Første dagen demonterer vi hjul og plastdeksel under bilen før vi har på avfetting og vasker den under.
- Så står den å tørker til dag to da vi tectylerer og monterer bilen igjen.
- Deretter står tectylen å tørker til dag tre da den blir finvasket førø utlevering.


Prosessen:
- Først demonterer vi hjulene, samt deksler under bilen. Dagens biler har ofte mye plastikk deksler under bilen og her kommer det inn mye salt og sand fra norske veier. Disse plastdekslene er ofte årsaken til rust ettersom salt og fuktighet får lov til å ligge og godgjøre seg intill stålet over tid.

- Vasking av bilens understell er en viktig del av prosessen. Det blir påført avfetting før bilen vaskes med høytrykk med en vanntemperatur på over 90°C.

- Rustbehandling ved evt. rustskader

- Etter vask, når bilens understell er helt rent blir det foretatt inspeksjon, med hensyn til rustskader. Er det rustskader som bør utbedres, kontakter vi kunden tilbyr utbedring med sandblåsing samt vi legger på zink etter sandblåsingen for å ikke ha ubeskyttet stål.


Tørkeprosessen
Tørkeprosessen er viktig for å sikre et godt resultat, dette krever at vi må ha bilen i 3 dager. For å sikre god tørk har vi varmeovn og vifter som sørger for sirkulasjon og utskifting av luft.


Sprøyting
Sprøytingen av bilen krever lang erfaring og stor kompetanse. For hver bilmodell har vi en egen sprøyteanvisning med nøyaktige bilder og beskrivelse på en database. Her fremgår det også hvor sentrallås, vindusheiser og airbag-sensorer er plassert slik at man unngår å skade disse. Bilen sprøytes i alle dører, dørstolper, panser, rammevanger, kanaler etc. med spesialstoff for hulrom. Dette hulroms-stoffet blir også lagt på hele understellet før det blir sprøytet på slite-belegg.


Klargjøring
Til slutt klargjøres bilen. Bilen blir vasket utvendig og overflødig tectyl fjernes.
Vi anbefaler første understellsbehandling så tidlig som mulig (gjerne som ny) og etterbehandling hvert 3. år.
Ta gjerne kontakt med oss anngående tectylbehandling og pris.